اگر بخواهیم یک تعریف ساده کنیم به تمام فعالیت هایی که در فضای مجازی شما برای تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات خود انجام می دهید دیجیتال مارکتینگ گویند.در گذشته تعداد استفاده کنندگان از فضای مجازی و اینترنت زیاد نبودند ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد کاربران تلفن هوشمند و ورود شبکه های اجتماعی در این دوره بهترین فرصت برای گسترش کسب و کارها استفاده از بازاریابی دیجیتال است.

در بازاریابی دیجیتال شما از ابزارهای متنوعی در بستر وب استفاده می کنید که با هم در ادامه به بررسی آنها می پردازیم

بهینه سازی برای موتورهای جست و جو (SEO)

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو به خصوص گوگل یکی از بهترین روش ها برای دیجیتال مارکتینگ است.همان طور که ما برای کوچکترین سوالات پیش آمده در طول روز از گوگل برای یافتن پاسخ استفاده می کنیم و بر روی اولین نتایج کلیک می کنیم. شما می توانید با بهینه سازی سایت خود از جمله تولید محتوای مناسب و بهینه کردن قالب سایت برای کاربران و… در نتایج بالا قرار گرفته و ترافیک سایت خود را افزایش دهید و ط خدمات و محصولات خود کاربران معرفی کنید.

ایمیل مارکتینگ (email marketing)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی تقریبا از اولین شیوه های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که هنوز نیز کاربرد زیادی دارد.با اینکه شبکه های اجتماعی امروزه مخاطبان زیادی را به خود جزب کرده اند ولی ایمیل مارکتینگ بدلیل ویژگی شخصی سازی برای هر مخاطب خیلی در جذب مخاطبان تاثیر مثبت دارد. شما در ایمیل مارکتینگ با توجه به شرایط هر مخاطب همچون سن , جنسیت و حرفه و شغل ایمیل ها را طراحی کرده و ارسال می کنید که می توان مهمترین مزیت آن نسبت به شبکه های اجتماعی دانست

بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing)

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM یکی دیگر از ابزار های دیجیتال مارکتینگ است که شما با تولید محتوا و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی کاربران را به محصولات و خدمات خود آشنا کرده و ترافیک ورودی به وب سایت را نیز افزایش داده که منجر به فروش بیشتر محصولات و خدمات شما می شود.

بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا (inbound marketing)

شما در بازاریابی درون گرا یا بازاریابی جاذبه ای با تولید محتوای مناسب به سوالات و مشکلات کاربران پاسخ می دهید و نیاز آنها را برطرف می کنید و آنها را تبدیل به مشتری بالقوه برای محصولات و خدمات خود می کنید و به آنها نشان می دهید که با استفاده از خدمات و محصولات شما چه مشکلاتی برطرف می شود.

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ که بازاریابی پورسانتی نیز به آن گفته می شود توسط افراد خارج کسب و کار صورت می گیرد.در این روش تنها در صورتی پولی به افراد یا به عبارتی بازاریابان داده می شود که فروشی رخ داده باشد. در این روش بازاریابان از طریق تبلیغ محصول و خدمات شما در سایت یا وبلاگ خود و لینک کردن آن به صفحه موردنظر با هر فروش که انجام شود درصدی از درآمد به عنوان پورسانت به آنها پرداخت می شود

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی دیگر از ابزار های دیجیتال مارکتینگ است که بر تولید محتوا با ارزش و مفید تاکید دارد. در این روش شما با تولید محتوا در قالب ویدیو , مقاله , پادکست و …کاربران را به خود جذب کرده و آنها را حفظ می کنید و کم کم آنها را به مشتری سودآور برای خدمات و محصولات خود می کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوینسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار یکی از محبوبترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ است که در آن شما با استفاده از نفوذ چهره های محبوب جامعه خدمات و محصولات خود را معرفی کرده و تبلیغ می کنید.

موبایل مارکتینگ

بکارگیری مجموعه ای از تکنیک هایی که با هدف دسترسی و ارسال محتوا به کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها ازطریق وب‌سایت‌، SMS، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها و… صورت می گیرد را موبایل مارکتینگ گویند .شاید بد نیست بدانید که %۸۰ درصد کاربران اینترنت از تلفن های هوشمند استفاده می کنند و گوگل نیز اعلام کرده که تعداد جستجوهایی که توسط گوشی های همراه صورت می گیرد از رایانه های رومیزی بیشتر می باشد.

تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) یکی از روش های تبلیغات آنلاین بوده که تبلیغ کننده تنها زمانی هزینه ای پرداخت می کند که بر روی تبلیغاتش کلیک شود و از بودجه ای که در نظر گرفته کم می شود که یکی از پر طرفدارترین روش های تبلیغات آنلاین , تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو است